Mød Helle – ny projektleder

Helle Skovmose, der er uddannelseskonsulent i Mellemfolkeligt Samvirke (MS), bliver ny projektleder på Globale Skolepartnerskaber, når foreningen fra årsskiftet bliver del af MS. Lær hende bedre at kende her, hvor vi har stillet hende 5 hurtige spørgsmål.

Hvad er din baggrund?

Jeg er tidligere højskole- og gymnasielærer og har undervist i samfundsfag på gymnasiet og i kulturforståelse på … Læs videre ›


Globale Skolepartnerskaber bliver del af Mellemfolkeligt Samvirke

Vi går en rigtig spændende tid i møde! For efter syv år som selvstændig forening bliver Globale Skolepartnerskaber fra årsskiftet en del af Mellemfolkeligt Samvirke.

Det åbner helt nye muligheder for Globale Skolepartnerskabers medlemmer, da Mellemfolkeligt Samvirke har mange års erfaring med at udvikle tilbud til skoler – blandt andet i form af elev- og lærerkurser med fokus på aktivt medborgerskab, elevinvolvering og kulturforståelse. … Læs videre ›


Nye muligheder for tilskud til lærerrejser

Danida har ændret retningslinjerne for de rejsestipendier, man som lærer kan søge, hvis man gerne vil besøge sin partnerskole eller have besøg af partnerlæreren, så de nu dækker en bredere gruppe af lande. Tidligere var det kun samarbejder med skoler i lavindkomstlande, man kunne søge til, men nu gælder det også skoler i en række mellemindkomstlande. Det giver mulighed for at søge rejsestipendier til samarbejder med især en lang række lande i Asien, men også flere lande i Sydamerika. … Læs videre ›


Sæt fokus på ligheder og forskelle i kulturmødet

Omkring 50 deltagere havde fundet vej til Metropol, da AFS Interkultur og Globale Skolepartnerskaber afholdt konference om Kulturmøder i undervisningen torsdag den 28. september.

Iben Jensen, professor ved Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet, lagde ud med et oplæg om interkulturelle kompetencer. Hun pegede på, at læring opstår, når eleverne selv opdager sammenhængene og oplever undervisningen som relevant. Derfor er det vigtigt, at undervisere og institutioner formår at skabe rum for, … Læs videre ›


Ghana-samarbejde under udvikling

Der stod blandt andet innovation og social entreprenørskab på skemaet, da Rungsted Gymnasium i denne uge havde besøg af rektor og en engelsklærer fra deres partnerskole i Ghana. Skolen, Kumasi Girls’ Senior High School, er en kostskole, der huser og giver undervisning til hele 2.500 piger. Også Rungsted Gymnasiums ghanesiske samarbejdspartner Ali Ibrahim fra organisationen Youth for Change var på besøg på gymnasiet i denne uge. Det er ham, der har stået for at etablere kontakt mellem de to skoler. … Læs videre ›


Verdensborgere på læreruddannelsen i Aalborg

På læreruddannelsen på UCN i Aalborg uddanner de studerende med en international profil, og midt i september lagde Globale Skolepartnerskaber vejen forbi med en 3 timers workshop, hvor vi fik lejlighed til at dele erfaringer med at give undervisningen globalt udsyn med de studerende på international linje.

Det var især pointer om, at globalt samarbejde med de små elever i indskolingen også er muligt, og at det er en god idé at starte i det små, … Læs videre ›


Faxehus Efterskole samarbejder om Verdensmålene

I august fik Faxehus Efterskole besøg af to lærere fra deres partnerskole Lycee Ibn Abbad, som er et marokkansk gymnasium. Lærerne fulgte den internationale studieretning og underviste tre dage på den danske skole.

Faxehus Efterskole og Lycee Ibn Abbad har samarbejdet i flere år, og elever fra efterskolen har besøgt det marokkanske gymnasium fire gange i løbet af de sidste tre år. Til COP22 i Marrakech sidste år lavede de to skoler et større samarbejde, hvor alle elever fra efterskolen … Læs videre ›


Trekronerskolen forbereder Indien-besøg

Trekronerskolen har fået tildelt et rejsestipendium fra Danida til to af skolens lærere, som rejser til Indien i november for at besøge partnerskolen Delhi Public School Greater Faridabad. Partnerskabet er nyt, og besøget skal bruges til at planlægge et kommende fælles projekt, som skal tage udgangspunkt i FN’s Verdensmål.

På Trekronerskolen bliver det de tre 3. klasser og fire 4. klasser, der involveres i projektet. Eleverne skal arbejde med sortering og håndtering af affald, … Læs videre ›


Konference: Kulturmøder i undervisningen

AFS Interkultur og Globale Skolepartnerskaber inviterer til konference om interkulturel læring i grundskolen den 28. september 2017 i København. Dagen byder på en række oplæg, som belyser interkulturel læring fra forskellige vinkler, deler cases, gode og dårlige erfaringer og giver konkrete eksempler på, hvordan man kan skabe kulturmøder og arbejde med udvikling af kulturforståelse og interkulturelle kompetencer i praksis.

Blandt oplægsholderne er professor Iben Jensen … Læs videre ›


Samarbejde i fuld flor på Thorning Skole

På Thorning Skole i Midtjylland er der gang i samarbejdet med partnerskolen i Stone Town på Zanzibar. Før sommerferien lykkedes det at få en Skype-session mellem eleverne på de to skoler op at stå. Lærerne havde aftalt, at eleverne skulle opføre tre sange fra henholdsvis Danmark og Zanzibar.

“Vi havde en skøn time”, fortæller Susanne Rørvig, lærer på Thorning Skole. “Der var cirka 20 elever fra Stone Town. De havde virkelig øvet sig, og vi fik både sange og digte.” … Læs videre ›



Globale Skolepartnerskaber - Fælledvej 12 - 2200 København N - (+45) 3011 4703 - info[at]globaleskolepartnerskaber.dk