Ghana-samarbejde under udvikling

Der stod blandt andet innovation og social entreprenørskab på skemaet, da Rungsted Gymnasium i denne uge havde besøg af rektor og en engelsklærer fra deres partnerskole i Ghana. Skolen, Kumasi Girls’ Senior High School, er en kostskole, der huser og giver undervisning til hele 2.500 piger. Også Rungsted Gymnasiums ghanesiske samarbejdspartner Ali Ibrahim fra organisationen Youth for Change var på besøg på gymnasiet i denne uge. Det er ham, der har stået for at etablere kontakt mellem de to skoler. … Læs videre ›


Verdensborgere på læreruddannelsen i Aalborg

På læreruddannelsen på UCN i Aalborg uddanner de studerende med en international profil, og midt i september lagde Globale Skolepartnerskaber vejen forbi med en 3 timers workshop, hvor vi fik lejlighed til at dele erfaringer med give undervisningen globalt udsyn med de studerende på international linje.

Det var især pointer om, at globalt samarbejde med de små elever i indskolingen også er muligt, og at det er en god idé at starte i det små, … Læs videre ›


Faxehus Efterskole samarbejder om Verdensmålene

I august fik Faxehus Efterskole besøg af to lærere fra deres partnerskole Lycee Ibn Abbad, som er et marokkansk gymnasium. Lærerne fulgte den internationale studieretning og underviste tre dage på den danske skole.

Faxehus Efterskole og Lycee Ibn Abbad har samarbejdet i flere år, og elever fra efterskolen har besøgt det marokkanske gymnasium fire gange i løbet af de sidste tre år. Til COP22 i Marrakech sidste år lavede de to skoler et større samarbejde, hvor alle elever fra efterskolen … Læs videre ›


Trekronerskolen forbereder Indien-besøg

Trekronerskolen har fået tildelt et rejsestipendium fra Danida til to af skolens lærere, som rejser til Indien i november for at besøge partnerskolen Delhi Public School Greater Faridabad. Partnerskabet er nyt, og besøget skal bruges til at planlægge et kommende fælles projekt, som skal tage udgangspunkt i FN’s Verdensmål.

På Trekronerskolen bliver det de tre 3. klasser og fire 4. klasser, der involveres i projektet. Eleverne skal arbejde med sortering og håndtering af affald, … Læs videre ›


Konference: Kulturmøder i undervisningen

AFS Interkultur og Globale Skolepartnerskaber inviterer til konference om interkulturel læring i grundskolen den 28. september 2017 i København. Dagen byder på en række oplæg, som belyser interkulturel læring fra forskellige vinkler, deler cases, gode og dårlige erfaringer og giver konkrete eksempler på, hvordan man kan skabe kulturmøder og arbejde med udvikling af kulturforståelse og interkulturelle kompetencer i praksis.

Blandt oplægsholderne er professor Iben Jensen … Læs videre ›


Samarbejde i fuld flor på Thorning Skole

På Thorning Skole i Midtjylland er der gang i samarbejdet med partnerskolen i Stone Town på Zanzibar. Før sommerferien lykkedes det at få en Skype-session mellem eleverne på de to skoler op at stå. Lærerne havde aftalt, at eleverne skulle opføre tre sange fra henholdsvis Danmark og Zanzibar.

“Vi havde en skøn time”, fortæller Susanne Rørvig, lærer på Thorning Skole. “Der var cirka 20 elever fra Stone Town. De havde virkelig øvet sig, og vi fik både sange og digte.” … Læs videre ›


Vær med i Verdenstimen

Bliv en del af en global bevægelse, og lær dine elever om Verdensmålene! Globale Skolepartnerskaber samarbejder med Verdens Bedste Nyheder og en række andre organisationer om at fremme undervisning om FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, så alle danske børn og unge ved, hvad målene handler om, og hvordan de selv kan bidrage.

Hvert år i september løber Verdenstimen af stablen med gratis undervisningsmaterialer og aktiviteter til folkeskoler og ungdomsuddannelser … Læs videre ›


Konference om interkulturel læring

Vil du gerne vide mere om, hvad interkulturelle kompetencer dækker over, og hvordan man kan udvikle interkulturelle kompetencer gennem sin undervisning? Så sæt kryds i kalenderen den 28. september, for der afholder AFS Interkultur og Globale Skolepartnerskaber en konference om interkulturel læring i grundskolen.

Dagen byder på en blanding af teoretiske oplæg, der giver en dybere indsigt i interkulturel forståelse, og praktiske … Læs videre ›


Lærerstuderende med globalt udsyn

Et hold lærerstuderende på professionshøjskolen UCC har netop afsluttet specialiseringsmodulet “Windows on the World”, som har sat fokus på kulturmødet og givet studerende med engelsk som første undervisningsfag mulighed for at fordybe sig i området kultur og samfund.

En mindre gruppe af de studerende var i marts på studiebesøg i Indien, hvor de blandt andet var på 2 dages besøg på en indisk skole, som Globale Skolepartnerskaber havde hjulpet med at etablere kontakt til. … Læs videre ›


Kulturmøde i Georgien

I påsken tog 15 unge danske lærere og lærerstuderende på interkulturel udveksling i byen Rustavi i Georgien under overskriften IDEALIST – Intercultural Dialogue for Inclusion, Solidarity and Tolerance. De tilbragte ugen sammen med 15 jævnaldrende georgiske unge og havde et tæt pakket program med oplæg, øvelser og diskussioner om kulturforståelse og interkulturel læring. Der var også et praktisk element, da gruppen i løbet af ugen besøgte en lokal skole og lavede aktiviteter med børn fra 5. klasse. … Læs videre ›



Globale Skolepartnerskaber - Fælledvej 12 - 2200 København N - (+45) 3011 4703 - info[at]globaleskolepartnerskaber.dk