Stor gæstfrihed og helt andre tilgange til undervisning

To lærere fra Trekronerskolen har været på besøg på deres nye partnerskole i Indien. Det gav anledning til tanker både om kulturmøde og den helt særlige indiske gæstfrihed og om fordele og ulemper ved de forskellige tilgange til undervisning, som praktiseres på de to skoler. Læs beretningen fra Marie Krüger Thorsted og Bettina Alveen fra Trekronerskolen her:

I uge 47 fik vi den fantastiske mulighed at rejse til Indien … Læs videre ›


Ja tak til flere kurser og netværksmøder

Globale Skolepartnerskaber gennemførte i den forgangne måned en brugerundersøgelse blandt modtagerne af nyhedsbrevet. Her kommer et kort sammendrag af de tilbagemeldinger, vi fik:

Læserne af vores nyhedsbrev bruger primært Globale Skolepartnerskaber til at få nyheder og inspiration om global undervisning, men der er også en del, som har benyttet sig af tilbud om lærer- og elevkurser og vejledning om partnerskaber. Der er generelt stor interesse for flere tilbud om kurser, primært til lærere og elever … Læs videre ›


Rungsted-elever til Ghana

I november rejste en delegation af 17 elever og to lærere fra Rungsted Gymnasium til Ghana, hvor de skulle opleve landet og besøge deres partnerskole. Det var første gang, Rungsted Gymnasium sender elever til Afrika syd for Sahara, så både elever og lærere var spændte på turen. Læs her Rungsted Gymnasiums egen beretning om rejsen:

Det var en fantastisk lærerig og spændende tur. Vi besøgte hovedstaden Accra, herunder en slumfiskerby i Jamestown … Læs videre ›


Globale Venskabsbørnehaver – et pilotprojekt

På pædagoguddannelsen på Professionshøjskolen UCC i København er de gået i gang med at forberede pilotprojektet Globale Venskabsbørnehaver, som skal undersøge mulighederne for at lave internationale samarbejder på børnehaveniveau.

Det er de to børnehaver Lunden og Elverhøj i Gentofte, som skal deltage fra dansk side, og de skal samarbejde med to børnehaver (preschools) i Ghana. Kontakten til Ghana er veletableret, for UCC har allerede et samarbejde … Læs videre ›


Mød Helle – ny projektleder

Helle Skovmose, der er uddannelseskonsulent i Mellemfolkeligt Samvirke (MS), bliver ny projektleder på Globale Skolepartnerskaber, når foreningen fra årsskiftet bliver del af MS. Lær hende bedre at kende her, hvor vi har stillet hende 5 hurtige spørgsmål.

Hvad er din baggrund?

Jeg er tidligere højskole- og gymnasielærer og har undervist i samfundsfag på gymnasiet og i kulturforståelse på … Læs videre ›


Globale Skolepartnerskaber bliver del af Mellemfolkeligt Samvirke

Vi går en rigtig spændende tid i møde! For efter syv år som selvstændig forening bliver Globale Skolepartnerskaber fra årsskiftet en del af Mellemfolkeligt Samvirke.

Det åbner helt nye muligheder for Globale Skolepartnerskabers medlemmer, da Mellemfolkeligt Samvirke har mange års erfaring med at udvikle tilbud til skoler – blandt andet i form af elev- og lærerkurser med fokus på aktivt medborgerskab, elevinvolvering og kulturforståelse. … Læs videre ›


Nye muligheder for tilskud til lærerrejser

Danida har ændret retningslinjerne for de rejsestipendier, man som lærer kan søge, hvis man gerne vil besøge sin partnerskole eller have besøg af partnerlæreren, så de nu dækker en bredere gruppe af lande. Tidligere var det kun samarbejder med skoler i lavindkomstlande, man kunne søge til, men nu gælder det også skoler i en række mellemindkomstlande. Det giver mulighed for at søge rejsestipendier til samarbejder med især en lang række lande i Asien, men også flere lande i Sydamerika. … Læs videre ›


Sæt fokus på ligheder og forskelle i kulturmødet

Omkring 50 deltagere havde fundet vej til Metropol, da AFS Interkultur og Globale Skolepartnerskaber afholdt konference om Kulturmøder i undervisningen torsdag den 28. september.

Iben Jensen, professor ved Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet, lagde ud med et oplæg om interkulturelle kompetencer. Hun pegede på, at læring opstår, når eleverne selv opdager sammenhængene og oplever undervisningen som relevant. Derfor er det vigtigt, at undervisere og institutioner formår at skabe rum for, … Læs videre ›


Ghana-samarbejde under udvikling

Der stod blandt andet innovation og social entreprenørskab på skemaet, da Rungsted Gymnasium i denne uge havde besøg af rektor og en engelsklærer fra deres partnerskole i Ghana. Skolen, Kumasi Girls’ Senior High School, er en kostskole, der huser og giver undervisning til hele 2.500 piger. Også Rungsted Gymnasiums ghanesiske samarbejdspartner Ali Ibrahim fra organisationen Youth for Change var på besøg på gymnasiet i denne uge. Det er ham, der har stået for at etablere kontakt mellem de to skoler. … Læs videre ›


Verdensborgere på læreruddannelsen i Aalborg

På læreruddannelsen på UCN i Aalborg uddanner de studerende med en international profil, og midt i september lagde Globale Skolepartnerskaber vejen forbi med en 3 timers workshop, hvor vi fik lejlighed til at dele erfaringer med at give undervisningen globalt udsyn med de studerende på international linje.

Det var især pointer om, at globalt samarbejde med de små elever i indskolingen også er muligt, og at det er en god idé at starte i det små, … Læs videre ›