Fra Shanghai til Struer

Struer Statsgymnasium er en skole med mange internationale bolde i luften. Der er IB-program, medlemskab af Globale Gymnasier og Globale Skolepartnerskaber, Comenius EU-projekt i samarbejde med Letland, Spanien og England samt skolepartnerskaber med skoler i både Mexico og Kina. Som elev er der derfor mange muligheder for at sætte et globalt præg på sin skolegang.

Det var der også lagt op til, da skolen i august fik besøg af sine kinesiske samarbejdspartnere fra High School affiliated with Fudan University i Shanghai. Skolerne knyttede kontakt allerede i 2009 til Bang & Olufsen Innovation camp i Shanghai, og rektorerne fra de to skoler har efterfølgende besøgt hinanden og udvekslet erfaringer, før samarbejdet blev konkretiseret. Fra i år er det så blevet sat i værk, at der hvert år i  august kommer en gruppe fra Shanghai til Struer, og at påskeferien er afsat til et dansk besøg i den livlige kinesiske storby.

Besøget for et par måneder siden var derfor det første af sin slags, hvor 15 kinesiske studerende var på besøg i Struer. Opholdet varede  en uge, hvor de kinesiske studerende boede  hjemme hos deres  danske værter. Rebecca Gravgaard Laurberg går i 3m, og var én af eleverne, der havde en kinesisk gæst boende:

Det var specielt at have nogen i home stay. Det var jo ligesom nogle kulturer, der skulle forenes og gå op i en højere enhed. Men den første dag var meget sådan, at vi viste dem, hvordan man gør alle tingene, hvordan hverdagen kører. Så fungerede det meget fint bagefter. Så havde de set hvordan det kan være, og det er selvfølgelig anderledes, end hvad de er vant til.

I løbet af deres tid i Struer deltog de kinesiske besøgende i undervisningstimer og gik på opdagelse i den vestjyske bys omgivelser. Den største del af tiden spenderedes med værtsfamilierne, hvor de fik et indblik i den danske hverdag. Det var også der, eleverne havde nogle af de bedste oplevelser med deres nye venner, siger Rebecca:

Min bedste oplevelse var, når jeg havde min gæst med ude og sejle kajak. Hun var ikke vant til vand, og når vi kom ud,  lignede hendes ansigtsudtryk bare, at det var det vildeste nogensinde, og for mig er det jo bare rimelig standard. Det var en virkelig god oplevelse at præsentere hende for noget helt nyt.

Alice Bjerre Knudsen fra 3y, der også agerede vært i løbet af  ugen, havde ligeledes gode oplevelser med at præsentere sin gæst for nye ting.

Den sidste aften spiste vi alle sammen sammen som afslutning. Der blev serveret noget rigtigt godt oksekød, og jeg tror ikke, at min gæst havde spist sådan noget kød tidligere. Hun var bare rigtigt glad og sagde tak for alt og det føltes rigtig fint.

Hun pointerer videre, at der blev udviklet en stærk følelse af fællesskab i gruppen af værter og gæster under besøget: “Vi følte os bare som en lille familie alle sammen, det  synes jeg var dejligt.”

Både Rebecca og Alice er enige om, at et skolepartnerskab kan bidrage med mange forskellige ting. De synes for eksempel, at de fik en del fordomme afkræftet og et mere nuanceret billede af, hvad det egentlig betyder at leve i Kina anno 2014. Alice siger:

Vi snakkede meget om, hvordan de gør tingene, og vi gør tingene. Vi forventes jo at tænke meget selvstændigt, og for dem handler det mere om at få tingene direkte at vide i skolen. Men jeg synes også, de var meget selvstændige og hurtige til at lære, hvordan vores ting fungerer.

Rebecca tilføjer:

Vi tænkte også på forhånd, at de ville være meget mindre end os, men min gæst var højere end mig. Og at de spiste hund, men det havde hun heller aldrig gjort. Præcis som i Danmark er folk jo meget forskellige i Kina.

Eleverne prøver så vidt muligt at holde kontakten med hinanden efter besøget, via for eksempel appen Instagram og almindelig e-mail. Rebecca fortæller:

Man bliver helt klart bedre til engelsk, men der er også andre ting, man får ud af det. Efter at have snakket med min gæst, tænker jeg for eksempel over at tage et semester derover. Det lyder meget spændende, og det er også vigtigt at forstå deres kultur. Der er mange ting at lære.


No Comments (yet)

Skriv en kommentar

Comments RSS Subscribe to the Comments RSS.

Globale Skolepartnerskaber - Fælledvej 12 - 2200 København N - (+45) 3011 4703 - info[at]globaleskolepartnerskaber.dk