Global Kommentar: Verden må sikres en plads på skoleskemaet

 

I skoleverdenen står alt i den nye skolereforms tegn og derfor tager denne måneds globale klumme fat i et konkret samarbejde mellem SOS Børnebyerne og Globale Skolepartnerskaber, der netop sætter fokus på, hvordan man sikrer den internationale dimension i folkeskolen. Programansvarlig Lene Godiksen fra SOS Børnebyerne tager i august måned ordet i Global Kommentar.

 

I skoleverdenen står alt lige nu i den nye skolereforms tegn. Reformen er blevet kritiseret for ikke at have fokus på den internationale dimension i undervisningen. Det imødegår Globale Skolepartnerskaber, SOS Børnebyerne og danske folkeskoler med projektet ”Sæt verden i børnehøjde”, der udfordrer de vante billeder fra Afrika, vender fordomme på hovedet og sætte dilemmaer på spidsen. Det bør nemlig være folkeskolens fornemste rolle at give børn og unge et nuanceret billede af, hvordan verden ser ud.

Til efteråret vil SOS Børnebyerne og Erritsø Fællesskole i Fredericia og Bakkeskolen i Kolding gennemføre et pilotprojekt med en SOS-skole i Hawassa i det sydlige Etiopien. Skolerne vil samarbejde om fælles undervisningsforløb, der kan tænkes ind i flere fag og er relevante og vedkommende for både de danske og de etiopiske elever.

Udgangspunktet er, at elevernes nysgerrighed skal pirres, og at der skal skabes dialog i børnehøjde – uanset om børnene er syv år og udveksler tegninger og øver sig på at bruge de første ord på engelsk, eller om de er 11 år og stiller spørgsmål til hinanden om hverdagsliv og fremtidsdrømme og forsøger at forstå, hvad der skaber verdens ulighed. Samtidig får danske lærere chance for at udveksle viden og erfaringer med kolleger i syd omkring emner som inklusion og mangel på lærebøger.

I Danmark er det næsten altid lærerværelsernes ildsjæle, der sætter verden på skoleskemaet. For at andre lærere får lettere ved at komme i gang med at arbejde på tværs af grænser, vil pilotprojektet opsamle erfaringer og formidle viden om den globale dimension til lærere generelt.

SOS Børnebyerne driver skoler i en lang række lande i Latinamerika, Afrika og Asien og samarbejder med lokale skoler. Derfor tester pilotprojektet også, hvordan skoler i andre udviklingslande kan hjælpe danske folkeskoler med at sætte verden på skoleskemaet.

Allerede i 2006 fik folkeskolen en Globaliseringsstrategi. Alligevel konkluderede en rapport fra Rådet for Internationalisering af Uddannelserne i 2010, at internationaliseringen var blevet væk. Det vil den nye Folkeskolereform forsøge at råde bod på med ekstra sprogundervisning. Reformen fastslår, at ”En god sproglig ballast skal ruste de danske elever til livet i en globaliseret verden, der stiller nye og højere krav til hvilke sproglige kompetencer, der er nødvendige for at kunne klare sig på arbejdsmarkedet – både i Danmark og i udlandet.”

Styrkede fremmedsprogskompetencer er selvfølgelig vigtige, men hvis nye generationer af danskere skal sikres en plads på arbejdsmarkedet, og hvis Danmarks konkurrenceevne skal styrkes globalt, skal der meget mere til end én ekstra engelsktime i 1. og 2. klasse og tidligere introduktion til 2. fremmedsprog.

Fremtidens konkurrenceparameter bliver ud over de rent faglige kompetencer, snarere at give de danske elever en dybere indsigt i og forståelse for verdens forskelligheder og de mekanismer, der styrer, hvordan vi gensidigt påvirker hinanden som individer, som samfund og som stater. Derfor bør fokus i folkeskolen snarere være på styrkelse af vores medmenneskelighed end vores konkurrenceevne.

Fremtidens konkurrenceparameter bliver ud over de rent faglige kompetencer, snarere at give de danske elever en dybere indsigt i og forståelse for verdens forskelligheder og de mekanismer, der styrer, hvordan vi gensidigt påvirker hinanden som individer, som samfund.

Globaliseringen har for længst sneget sig ind i børneværelserne, hvor danske børn spiller World of Warcraft med børn og unge på den anden side af kloden. Næsten alle skoleklasser oplever at få nye elever, der først nu er ved at lære det danske sprog, og danske familier rejser på charterferie til Thailand og støtter landsindsamlinger til børn i nød. Desværre giver den slags oplevelser ofte et fragmenteret billede af verden. Hvis danskerne skal kunne klare sig på et globaliseret arbejdsmarked, har de behov for en dybere indsigt i og forståelse for verdens forskelligheder, ligheder og de mekanismer, der styrer, hvordan vi gensidigt påvirker hinanden som individer, som samfund og som stater.

Først og fremmest skal danske skolebørn lære, at globalisering ikke er noget, der kommer udefra, og at konkurrenceevne ikke bare afhænger af faglige kompetencer, men også af medmenneskelighed.  De skal lære, at globalisering er et livsvilkår, og Danmarks velfærd er helt afhængig af, hvad der sker andre steder på kloden. Klimaforandringer, krige og konflikter mærkes i Danmark i form af flygtningestrømme. Handelsaftaler omfatter ikke længere bare rige, vestlige lande, og de senere års finanskrise har været global.

Danske børn, der deltager i projekter som ”Sæt verden i børnehøjde” og på andre måder lærer af deres egne erfaringer og direkte kontakt med børn og unge i udviklingslandene, vokser op med øget forståelse og tolerance for forskelligheder. Dermed er de godt rustede til at træde ind på det globaliserede arbejdsmarked og bidrage til at opretholde Danmarks konkurrenceevne.

 

Global Kommentar er en fast månedlig klumme, hvor Globale Skolepartnerskaber giver ordet til forskellige ressourcepersoner, der arbejder med den globale dimension i uddannelsessammenhænge.


2 Responses to "Global Kommentar: Verden må sikres en plads på skoleskemaet"

  • Hvem har skrevet denne gode artikel?

    VH
    Jane Pejtersen

    1 Jane Pejtersen said this (17. marts 2016 at 16:36)


  • Hej Jane
    Det er Lene Godiksen fra SOS Børnebyerne, der har skrevet kommentaren.
    Mvh Kristine

    2 Kristine said this (6. april 2016 at 10:18)


Skriv en kommentar

Comments RSS Subscribe to the Comments RSS.

Globale Skolepartnerskaber - Fælledvej 12 - 2200 København N - (+45) 2664 0083 - info[at]globaleskolepartnerskaber.dk